Renault als busbouwer. In model bij REE Aspahlte87
Geschiedenis
Voor 1924 was Renault slechts een kleine speler in Frankrijk. De carrosseriebouwer Chausson en Somua van de Schneider-groep waren veel belangrijker. Vanaf 1924 verlaat de STCRP, de voorloper van de RATP, de Somua-fabrikant ten gunste van Renault en zijn kleine KX1-bussen voor 25 passagiers.
De STCRP realiseerde zich al snel dat de aankoopprijs te hoog was en dat het aantal vervoerde passagiers onvoldoende was. De voertuigen zullen vanaf januari 1926 een einde maken aan hun levensduur op voorstedelijke lijnen en zullen in dienst blijven tot 1935. Maar de toekomstige RATP en Renault zouden altijd nauw met elkaar verbonden blijven.
Floirat Z10 bus in Mulhouse, een van de voorouders van de R4190 In 1958 hebben de Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP) en de Union des Transports Publics Urbains et Régionaux (UPTUR) hebben hun krachten gebundeld om het bestek op te stellen voor een nieuwe uniforme stadsbus, beter bekend als de standaardbus, die in 1961/62 zou leiden tot het eerste prototype van de toekomstige SC10.
Pas in juni 1963 vond de officiële presentatie plaats in Wenen, Oostenrijk. Maar pas op 19 mei 1965 verliet het eerste voertuig uit de serie de fabriek.
In de intercityversie was het voertuig uitgerust met een dakdrager en een ladder aan de rechter achterzijde. Destijds was er geen bagageruimte onder de vloer van het voertuig vanwege de plaats van de motor die tussen de assen lag.
In 1956 werd ook een trolleybusversie aangeboden onder het merk Saviem.
Bekend onder de merken Renault, Saviem LRS, Saviem, Saviem-Chausson en tenslotte Renault-RVI, wordt het vaak aangeduid als de Renault-coach. Naar schatting werden tussen 1949 en 1993 ongeveer 38.000 stuks van alle modellen in het assortiment geproduceerd.