Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief

Abonneer u nu op onze gratis nieuwsbrief en mis geen acties, sale en nieuwe modelaankondigingen meer. Na aanmelding ontvangt u een kortingsvoucher voor de eerste aankoop.

Bitte geben Sie eine gültige eMail-Adresse ein.
  • Black Friday 23-11-2018
  • Aanbiedingen Modelbus.nl
Het duurt nog
Het duurt nog

Sluiten

  • Nieuwe modellen Connexxion, Syntus, Arriva en België en Luxemburg.
  • Reserveer nu alvast en voorkom een op = op!

HB Model CN 8500 DAF MB 200 den Oudsten NS serie 8000

Schaal 1:43
Op besteling
HB Model CN 8500 DAF MB 200 den Oudsten NS serie 8000
€ 135,00 *
Inhoud: 1

Prijzen incl. btw excl. verzendingskosten

(Nog) niet op voorraad.

Waarom kiezen voor Modelbus.nl

  • Sinds 2007 de speciaal webwinkel voor modelbussen
  • Altijd minimaal 10% korting op de adviesprijs
  • Oplopende "Trouwe klantenkorting"
  • Aanwezig op de NAMAC Ruildag en Modelspoorbeurs
  • Modelbus.nl exclusief series OV-Nederland
  • Afhaalmogelijkheid op kantoor en beurs.
  • Voldoen aan regels ACM en Webwinkeurmerk
€ 135,00 * HB Model CN 8500 DAF MB 200 den Oudsten NS serie 8000
  • CN8500
HB Model CN 8500 DAF MB 200 den Oudsten NS serie 8000 HB Modellen worden handgemaakt in...meer
Productinformatie "HB Model CN 8500 DAF MB 200 den Oudsten NS serie 8000"

HB Model CN 8500 DAF MB 200 den Oudsten NS serie 8000

HB Modellen worden handgemaakt in resin naar modellen van Nederlandse vervoersbedrijven tot 1990. HB Model in schaal 1:43 wordt exclusief en uitsluitend op bestelling verkocht door Modelbus.nl

Het model wordt uitsluitend op bestelling gemaakt.

Fabrikant: HB Model
Herkomst: Oekraine
Uitgiftejaar: n.v.t.
Materiaal: Resin
Product: Gebruiksklaar
Toepassing: Verzameling
Verpakking: Doos karton

HB Model handgemaakte modellen van Nederlandse Openbaar Vervoerbedrijven

Schaal 1:43 gemaakt in resin giethars. HB Model biedt de verzamelaar van Nederlandse vervoersbedrijven een keur aan modellen. Naast de gekende modellen in 1:87 biedt Modelbus.nl exclusief de modellen 1:43 aan. Een overzicht vindt u in de online catalogus waarin tevens de 1:43 modellen zijn opgenomen. De catalogus vindt u via deze link

Niet alle modellen zijn in 1:43 leverbaar. De modellen worden uitsluitend op bestelling gemaakt en hebben een langere tot lange levertijd.

 

Lees, schrijf en bespreek beoordelingen...meer
Klantbeoordelingen voor "HB Model CN 8500 DAF MB 200 den Oudsten NS serie 8000"
Beoordeling schrijven
Beoordelingen worden na controle vrijgegeven.

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Leyland - den Oudsten LOB      NS-serie 2900-2800-2700 1968 - 1978. DAF DKDL MB 600 - den... meer:

Leyland - den Oudsten LOB      NS-serie 2900-2800-2700 1968 - 1978.

DAF DKDL MB 600 - den Oudsten      NS - serie 6600 1974 - 1981.

Binnen de ESO bedrijven ( dochterondernemingen van het NS concern) was begin van de 70-er jaren van de vorige eeuw de behoefte aan opvolging van oudere typen (semi) tourbus¬sen.

Tot 1970 was Verheul Waddinxveen de huisleverancier van bussen meestal met Leyland componenten (Verheul was in die tijd al in het bezit van Leyland) aan de ESO bedrijven, maar de nieuwe semi-tourbussen mocht den Oudsten in Woerden bouwen. Daarmee begon een jarenlange relatie. Intussen was Verheul gestopt met het bouwen van carrosseriën.

Als eerste werd de 2939 in 1970 afgeleverd aan de Westnederland dochter Ragom in Ridderkerk, die weer een lid was van het samenwerkingsverband TP (Twee Provinciën). Opmerkelijk was de nummering die liep van hoog 2900 naar laag 2700 bij de indienststelling van deze bussen, ook bijzonder was dat de eerste wagens een groot raam in het front had al gauw werd dit veranderd in een raam uit twee delen.      \

In deze serie werden twee types semi tourbussen gebouwd een met een verhoogd passagiers gedeelte i.v.m. een bagageruimte onder de vloer en een geknikt of verhoogd dak bestemde voor meerdaagse tourtochten, maar de meeste hadden wel een deur achter de achteras. Alleen de RTM had maar een (voor) deur later kregen deze bus alsnog een 2e deur achter. Het tweede type had deze bagageruimte niet en ook geen verhoogd passagiers gedeelte en waren meer bedoeld voor 1-daagse tochten en inzet in de lijndienst. Deze 2-types liepen in de nummering door elkaar heen.

In de loop van de zeventigerjaren nam de invloed van het merk DAF sterk toe, denk aan de vele geleverde standaard stads- en streekbussen en de afnemende kwaliteit van de Leyland producten en ook de Nederlandse regering wilde dat toen graag (een Nederlands product). Vanaf 1974 werden er ook semi tourbussen gebouwd op DAF chassis met den Oudsten opbouw, de nummering begon bij 6699 en liep ook terug tot 6627 ook in deze serie waren er twee types met en zonde geknikt dak. Het grote uiterlijke verschil tussen de Leyland's en DAF's was de gril.

De Leylands werden gekocht door o.a. NZH, WN, DVM, GADO, NTM/FRAM, RTM-SW-SBM later ZWN, ZO, NBM/CN en anderen. De uitvoeringen waren zeer divers, zowel het in- als exterieur ook het aantal zitplaatsen was verschillend en vaak was er een reisleider stoel voorin te vinden.

De DAF's gingen naar o.a. NZH,WN,CN,ZO,VAD,WABO en anderen.

Het uiterlijk verschilde bij elke maatschappij waarbij ze reden en een aantal had hun eigen kleuren o.a. RTM en TP of een specifieke kleuren combinatie zoals GADO, DVM, later werden de meeste in het geel/grijs gespoten en sleten hun laatste levensjaren in de lijndiensten.

Modelbus.nl is aanwezig op diverse beurzen in Nederland en België. De NAMAC Ruildag... meer:

beurs

Modelbus.nl is aanwezig op diverse beurzen in Nederland en België.

De NAMAC Ruildag en Modelspoorbeurs worden gehouden in het Expo-gebouw, Meidoornkade 24.  HOUTEN,  Route-planner ANWB

Alle beurzen zijn geopend van 10.00 tot 15.00 uur, tenzij anders aangegeven

Via de link vindt u de actuele beursagenda van Modelbus.nl

Laatst bekeken
Contact-met-Modelbus-via-dit-forulier-

Wilt u ons spreken?
071 8886188